Z kalendarza 1b

W środę 4 marca 2020 całą klasą wyruszyliśmy na wycieczkę do Centrum Bajki w Pacanowie. Wycieczka była wygraną plebiscytu Echa Dnia na najsympatyczniejszą klasę pierwszą w Kielcach. O godzinie 8:00 cała klasa zebrała się na parkingu koło szkoły, gdzie wsiadła do autokaru. Podróż trwała 1, 5  godziny. Po dotarciu na miejsce  zostaliśmy zaprowadzeni na warsztaty z użyciem ciekłego azotu. Warsztaty pokazały jak zastosować naukę w życiu codziennym. Zwarty i dobrze przemyślany program trwał 1 godzinę. Na warsztatach uczniowie dowiedzieli się  między innymi:

Co się stanie z ręką zanurzoną w cieczy o temperaturze -196 stopni Celsjusza?

Czy to prawda, że ciekły azot to ten sam azot, którym oddychasz?

Czy bananem można przybijać gwoździe?

Czy piękną pachnącą róże można zamienić w szkło?

Co się stanie z napompowanym balonikiem zanurzonym w ciekłym azocie?

Czy to prawda, że ciekły azot przechodząc ze stanu ciekłego w gazowy powiększa się 700 razy?

 Wszyscy byli ogromnie zaciekawieni  i szczęśliwi, gdyż warsztaty skończyły się pysznym poczęstunkiem w postaci pysznych „azotowych” lodów. Następnym punktem wycieczki była podróż do Krainy Bajki, która łączyła  najnowsze zdobycze technik multimedialnych z tradycyjnymi eksponatami muzealnymi. Była to podróż przez baśniowe krainy – pełna obrazów, dźwięków, barw, zaskoczeń. Ale również podróż przez krainy geograficzne Europy, niosąca spotkanie z zamieszkującymi je stworami. Dzięki temu dzieci zauważyły podobieństwa i różnice między baśniowymi światami różnych narodów.

Następną krainą była Kraina Soria Moria, gdzie dzieci poszukiwały zamku szczęścia. W tym celu uczestniczyły w grze kilkustanowiskowej – historii o dramatycznej narracji (zawiązanie akcji, akcja, rozwiązanie akcji.) Nazwa „Soria Moria” odnosi się do jednej z najpopularniejszych baśni norweskich opowiadającej o zamku, który jest przedstawiany jako kraina szczęścia, a jego poszukiwanie to częsty motyw innych bajkowych narracji Północy. Opowieść została zbudowana w taki sposób, aby na przykładzie kilku atrakcyjnych, egzotycznych historii, zwrócić uwagę dzieci na najważniejsze znaki (np. surowy, zimowy krajobraz górski, powtarzających się bohaterów, historie), a tym samym przypisać je do tego obszaru kulturowego. Gra umożliwiła wspólną zabawę i nadała znaczenie pracy zespołowej. W czasie przerwy uczniowie mieli możliwość skorzystania z usług sklepiku, by zakupić pamiątki. Po „podróży”  do bajkowych krain wróciliśmy do autokaru, który o godzinie 16.30 przywiózł wszystkich na parking koło szkoły.

Moim zdaniem wycieczka była baaardzo ciekawa dla uczniów. Wszyscy wrócili zmęczeni, ale szczęśliwi i bogatsi w nowe doświadczenia.

8 MARCA

Dla całej klasy 1b bardzo ważny był również dzień, w którym  obchodzimy ŚWIĘTO KOBIET. Chłopcy z wielką radością i chęcią obdarowali „swoje małe kobietki” jakimi są dziewczynki w tej klasie –  małymi prezentami. Oczywiście jak na dżentelmenów przystało nie obyło się bez kwiatów – róż dla każdej damy.